Young professionals inspireren Gen Z voor techniek tijdens Brainsday
Op woensdag 22 maart hebben Young Professionals uit de Drechtsteden zich gebogen over de vraag: Hoe kunnen we generatie Z inspireren voor de techniek?
In samenwerking met Smart Delta Drechtsteden organiseerden de Drecht Cities Young Professionals (onder andere werkzaam bij Boskalis, Oceanco, IHC, MAAT, Damen, IV-Groep, Deal en Smart Delta Drechtsteden) een Brainsday, waarbij de focus lag op het vinden van manieren om havo en vwo-scholieren in de bovenbouw te enthousiasmeren voor een technische studie. De oplossing? Een online platform genaamd Texperience, dat technische bedrijven en middelbare scholieren met een technisch profiel samenbrengt.
Het belang van inspireren van Gen Z voor techniek
Met de steeds snellere technologische ontwikkelingen wordt de vraag naar technisch opgeleide professionals steeds groter. Toch blijft de animo voor technische opleidingen achter. Het is daarom belangrijk om jongeren al op vroege leeftijd te inspireren voor techniek en de vele mogelijkheden die deze sector biedt.
Young professionals in het brein van Gen Z
Om Gen Z te inspireren voor techniek, kropen Young Professionals in het brein van deze generatie. Tijdens een inspiratiesessie van YoungWorks werd er ingegaan op de ontwikkeling van het brein en wat deze generatie motiveert. Hierdoor kregen de young professionals inzicht in wat de doelgroep aanspreekt.
In de middag was het tijd voor de hamvraag: ‘Hoe kunnen we scholieren uit de Drechtsteden enthousiasmeren voor een technische studie? Aan het einde van de dag was het tijd om de oplossingen aan de jury te pitchen, die bestond uit Sander Verhoef (Valk Welding), Klaas Toemen (Walburg College) en Arjan Maat (Maat Transport). De jury beoordeelde de oplossingen op creativiteit, haalbaarheid en aansluiting bij de doelgroep.
Texperience
De winnende oplossing van de Young Professional challenge is Texperience. Dit online platform brengt technische bedrijven en middelbare scholieren met een technisch profiel samen en laat scholieren in een jaar tijd vier verschillende bedrijven bezoeken in de regio Drechtsteden. Bedrijven kunnen zich aanmelden voor het platform en zelf kiezen welke activiteiten ze willen aanbieden aan de scholieren, zoals gastcolleges, workshops of rondleidingen. Op deze manier krijgen de scholieren een kijkje in de keuken van deze gave tech bedrijven in de regio en worden ze hopelijk geïnspireerd om te kiezen voor een technische studie. Smart Delta Drechtsteden bekijkt de mogelijkheden om een platform als deze daadwerkelijk te lanceren. In de Drechtsteden werken wij samen aan de banen van nu en de toekomst.
In samenwerking met Smart Delta Drechtsteden organiseerden de Drecht Cities Young Professionals (onder andere werkzaam bij Boskalis, Oceanco, IHC, MAAT, Damen, IV-Groep, Deal en Smart Delta Drechtsteden) een Brainsday, waarbij de focus lag op het vinden van manieren om havo en vwo-scholieren in de bovenbouw te enthousiasmeren voor een technische studie.
Meer nieuws over de arbeidsmarkt
-
24-01-2025
Toekomst Maritime Experience Center: studenten ontwikkelden waardevol model
In opdracht van de Refit Alliantie – een samenwerking voor duurzame binnenvaart - werkte student Christian Spruit samen met vijf andere studenten van... Lees meer over Toekomst Maritime Experience Center: studenten ontwikkelden waardevol model
-
28-01-2025
Komst Scholingsfonds Drechtsteden: investeren in ontwikkelen en benutten van talenten
Met het Scholingsfonds Drechtsteden bundelen gemeenten, bedrijven en organisaties hun krachten talenten te ontwikkelen. Dit initiatief vergroot de... Lees meer over Komst Scholingsfonds Drechtsteden: investeren in ontwikkelen en benutten van talenten
-
18-11-2024
Terugblik op de Masterclass Regionaal inkopen stimuleren
Een terugblik op de Masterclass Regionaal inkopen stimuleren. Oceanco en MAAT vertellen tijdens de masterclass over hoe zij regionaal inkopen... Lees meer over Terugblik op de Masterclass Regionaal inkopen stimuleren