Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

Spring naar inhoud

Deel dit artikel

 
15-10-2023 2 min. Leestijd

In gesprek met Jasper Eshuis: onderzoeker van branding in de publieke sector

Een regiomerk is van het hele netwerk” 

Wetenschapper Jasper Eshuis ziet talrijke kansen voor het bouwen aan Smart Delta Drechtsteden als sterk regiomerk. “Het waarmaken van een regiomerk, dát is aan de bedrijven en burgers.” “Wij onderzoeken hoe overheden, bedrijven en burgers samen sterke merken kunnen maken en hoe je dat soort processen organiseert”, vertelt Jasper Eshuis. “Dat doen we onder andere in de Drechtsteden en Zeeland. Vaak zijn het de overheden die een regiomerk opstarten. Zij stellen zich op als merkeigenaar, als belangrijkste sturende partij”, legt Jasper Eshuis uit. “Maar overheden kunnen nooit alléén zo’n merk neerzetten. Daarvoor missen ze communicatiekracht.”


Wetenschapper Jasper Eshuis ziet talrijke kansen voor het bouwen aan Smart Delta Drechtsteden als sterk regiomerk. “Het waarmaken van een regiomerk, dát is aan de bedrijven en burgers.”

Jasper Eshuis

Jasper Eshuis

Jasper Eshuis is universitair hoofddocent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij houdt zich bezig met publieke merken en branding. Samen met zijn collega’s Erik Hans Klijn en Laura Ripoll doet Eshuis onderzoek naar het gebruik van marketingtechnieken in regio’s en steden. Tijdens de regiobijeenkomst van 5 september 2023 hield hij een boeiende presentatie over dit BRANDSUS onderzoek. 

Burgers en bedrijven laden het merk

Jasper Eshuis geeft een voorbeeld. “Wanneer wordt gekozen voor het merk ‘we zijn een levendige stad’, dan is het aan de bedrijven en burgers om echt een levendige stad te maken, en daarover te communiceren. Zij kunnen het merk zo met betekenis laden. Dat zal de overheid in haar eentje nooit lukken. Het vraagt om samenspel.”

Geef bedrijven de ruimte

Wat is er nog te winnen in Smart Delta Drechtsteden? “Het ligt voor de hand dat de start van een regiomerk vanuit de overheid komt. Dat betekent echter níet dat je alles vervolgens moet bepalen. Je kunt de expertise en kracht van het bedrijfsleven veel meer benutten. Het enthousiasme in deze regio is goed te zien tijdens de regiobijeenkomsten, waar een stevige opkomst is. Er ligt dus zeker een kans om de betrokkenheid van het bedrijfsleven te vergroten. Want zolang de overheid zo actief is, gaan bedrijven achterover leunen. Bedrijven willen zelf ook mee bepalen hoe het regiomerk eruit gaat zien. Zodat het ook past bij hun wensen. Misschien is er behoefte aan het delen van vacatures vanuit een gezamenlijk platform? Of willen bedrijven op social media van Smart Delta Drechtsteden dingen delen waar ze trots op zijn? Ga in gesprek over de manier waarop het regiomerk van waarde kan zijn.”

Alliantie

“Begin een alliantie met wie mee willen bouwen aan een sterk regiomerk”, luidt het advies van Jasper Eshuis. “Doe dat met behulp van een onafhankelijke netwerkorganisatie die buiten de klassieke overheid staat. Of het nou vanuit een stichting of een coöperatie is, ga samen aan de slag. Het zou goed zijn daar een verbindende, onafhankelijke directeur op te zetten. Iemand die zowel het bedrijfsleven als de overheid goed aanvoelt. Het netwerk bestaat idealiter uit partijen uit drie domeinen: overheid, bedrijfsleven en kennis- of onderwijsinstellingen (‘triple helix’).” 


Jasper Eshuis vervolgt: “Zo’n netwerkorganisatie moet in staat zijn om middelen te bundelen van de moederorganisaties. Zowel in geld als menskracht. Het hoeft echt niet alleen uit de overheid te komen. Ook het bedrijfsleven en onderwijsorganisaties kunnen mensen en middelen beschikbaar stellen. Waarmee ze bijvoorbeeld gezamenlijk een campagne opzetten om talent te werven.”

''Maak een paar basisafspraken, ga samen met een aantal partners aan de slag! Het groeit vanzelf groter.''

Verhalen vertellen

“Mensen voelen zich in deze regio misschien niet echt een ‘Drechtstedeling’. Daarvoor ontbreekt een historisch gewortelde identiteit. Daarom moet je burgers actiever uitnodigen.” Hoe kun je betrokkenheid genereren? “Dat kan met initiatieven die tot de verbeelding spreken. Zet die in het zonnetje. De meeste mensen vinden dat heel leuk. Nodig ze dus gericht uit om hun verhaal te vertellen. Geef bewoners of een bedrijf een podium. Smart Delta Drechtsteden is daar een prachtig platform voor.” 


Wat voor verhalen zijn geschikt? “Zolang het maar persoonlijk is, zoals een inspirerend verhaal van een MBO student die een stage doet in de maritieme sector. Of een bedrijf dat een duurzame vernieuwing heeft doorgevoerd. Het zijn verhalen die soms op het eerste oog ‘gewoon’ aanvoelen, maar laten zien hoe mooi dat ‘gewone’ is.”

Interessant voor mkb

“Voor een loodgieter of kapper lijkt Smart Delta Drechtsteden misschien een ver van hun bed-show. Toch is mijn overtuiging dat een regiomerk ook voor hen interessant te maken is. Bedenk bijvoorbeeld dat ‘smart’ vanuit het Engels ook ‘knap’ of ‘mooi’ betekent. Daar kan ook de kapper of een modezaak ineens iets mee. Vanuit het merk kun je de rijkheid en creativiteit van je mkb in de regio laten zien. Slim samen vooruit; daar kan je wel wat mee!”

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Wil je ons nieuws maandelijks in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Smart Delta Drechtsteden! Dan ontvang je aan het einde van de maand het belangrijkste nieuws uit de regio.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel deze pagina

 

Meer 'werken en economie' nieuws