Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

Spring naar inhoud

Deel dit artikel

 
02-09-2024 2 min. Leestijd

Wil je als bedrijf maatschappelijke impact maken? Schakel de hulp in van Stichting MBOD!

De regio sterker, socialer én duurzamer maken, met gelijke kansen voor iedereen. Daar zetten Mariska Wagner en Jan-Dirk Costeris van Stichting Maatschappelijk Betrokken Ondernemen Dordrecht zich iedere werkdag opnieuw voor in. Beiden geloven in de kracht van samenredzaamheid boven zelfredzaamheid. En vanuit die basis ontstonden sinds de oprichting van de stichting talloze betekenisvolle initiatieven. Zo ook het label ‘Ondernemen met Impact’, opgezet voor bedrijven die maatschappelijke impact willen maken in de regio. Wat houdt dit label in en hoe kun je aansluiten als partner? De oprichters vertellen je er graag meer over.


Wat houdt het label ‘Ondernemen met Impact’ in en hoe kun je aansluiten als partner? De oprichters vertellen je er graag meer over.

Over Stichting Maatschappelijk Betrokken Ondernemen Dordrecht

“We zijn Stichting MBOD in 2017 gestart in Dordrecht met het doel om het leven van mensen aan de onderkant van de samenleving beter te maken", vertelt Mariska Wagner. "Vanuit dat startpunt zijn we onze aanpak vervolgens breder gaan bekijken. Een gemeente of regio heeft altijd te maken met een aantal grote maatschappelijke vraagstukken. Als overheid kun je die alleen proberen op te lossen, of je doet het samen met het bedrijfsleven, onderwijs én met maatschappelijke organisaties." 

Jan-Dirk Costeris en Mariska Wagner van Stichting Maatschappelijk Betrokken Ondernemen Dordrecht

Naar Mariska's idee ligt daar ook het onderscheidend vermogen van de stichting: het betrekken van het maatschappelijke veld en de mens centraal stellen. "Als stichting zitten wij echt in het hart van de samenleving, tussen maatschappelijke organisaties, bedrijven, onderwijs en overheid in. Ons streven is om de systeemwereld en de leefwereld dichter bij elkaar te brengen: we willen beweging brengen waar deze niet vanzelf ontstaat. Dat doen we lokaal én concreet. We inspireren partijen om uit hun bubbel te stappen en met elkaar het gesprek aan te gaan. Als we elkaars kennis en kunde benutten, kunnen we samen enorme impact maken en gelijke kansen creëren voor inwoners in onze omgeving." 

Ondernemen met Impact

"Uiteindelijk willen we met de stichting de regio sterker, socialer en duurzamer maken", vult Jan-Dirk Costeris aan. "Aanvullend daarop, merkten we dat bedrijven ook graag impact willen maken. In samenwerking met gemeente Dordrecht, Werkgevers Drechtsteden, Dordrechtse Ondernemersvereniging en het WerkgeversServicepunt Baanbrekend hebben we besloten om het label 'Ondernemen met Impact' op te zetten. Dit label moet je zien als een hulpmiddel en stimulans om maatschappelijk verantwoord ondernemen in de regio te stimuleren en vorm te geven. Samen bekeken we hoe we de maatschappelijke agenda’s van bedrijven, maatschappelijke organisaties en de gemeente meer in elkaar konden schuiven. Dat leidde tot het actieprogramma 'Ondernemen met Impact'. De rol van ons als stichting is om het ondernemen met impact te stimuleren, faciliteren en op de kaart te zetten. Om dit op een effectieve manier uit te voeren, met focus, koppelden we hier de Drie Drechtse Doelen aan: Bestaanszekerheid, Inclusie en Duurzaamheid. Daar liggen komende jaren de grootste vraagstukken voor de regio.”


Chris van Benschop, wethouder Arbeidsmarkt & Economie in Dordrecht: "Het Actieprogramma 'Ondernemen met Impact' laat goed zien hoe we in onze regio samen met ondernemers maatschappelijke uitdagingen aanpakken. Dit programma maakt duidelijk hoe belangrijk de verbinding tussen het sociale en economische domein is. We zijn er trots op dat we als overheid kunnen helpen en financiële steun bieden, onder andere via de Regio Deal, om dit initiatief te versterken. Hierdoor kunnen we nu ook in Zwijndrecht en Sliedrecht aan de slag met het verbinden van maatschappelijke organisaties en bedrijven die impact willen maken. Door samen te werken met deze organisaties, het onderwijs en bedrijven, creëren we een dynamisch netwerk waar iedereen aan bijdraagt en van profiteert. Zo bouwen we samen aan een betere toekomst voor onze regio."

Aansluiten als partner 

"Om het label 'Ondernemen met Impact' te verkrijgen, kun je als bedrijf partner worden van de stichting, tegen een jaarlijkse bijdrage", legt Mariska Wagner uit. "We zijn hiermee gestart in Dordrecht, maar inmiddels kunnen bedrijven uit de hele regio aansluiten. We zijn dan ook van plan om de naam van de stichting te wijzigen naar Maatschappelijk Betrokken Ondernemen Drechtsteden. Iedereen die partner wordt, zet zich ook direct in om het label te behalen. Na het tekenen van het partnerschap beginnen we met inventariseren wat een bedrijf al doet en waar extra inzet mogelijk is. Sommige bedrijven zijn bijvoorbeeld al heel ver op thema's, zoals goed werkgeverschap en duurzaamheid. Andere bedrijven beginnen pas net. Vervolgens plannen we een inspiratiesessie met andere bedrijven in en zoomen we in op de Drie Drechtse Doelen en acties die zij hierop kunnen ondernemen. Deze ideeën worden uitgewerkt tot een actieplan met een aantal concrete doelen waar een bedrijf zich komende jaren op kan richten. Wanneer het actieplan is goedgekeurd, ontvangt een bedrijf als erkenning het label 'Ondernemen met Impact'. Vanuit de stichting hebben we in de tussentijd regelmatig contact over de voortgang, brengen we bedrijven in contact met andere ondernemers en organiseren we verschillende events voor de partners, zoals Broodje Impact".

Waarom aansluiten als partner?

Jan-Dirk Costeris: "Als partner kun je kennis uitwisselen met andere ondernemers binnen een krachtig netwerk van impactbedrijven. Inmiddels bestaat dit netwerk uit bijna 70 partners, met bedrijven zoals Amega Groep, Van Wijnen, Koninklijke van Twist en kleinere MKB-bedrijven, maar ook organisaties zoals HBO Academy en Kunstmin. Deze partijen hebben allen hart voor mens en milieu en voelen zich betrokken bij hun omgeving. Als onderdeel van het netwerk krijg je als bedrijf een sterke binding met de regio. Ook biedt het voordelen voor promotie en profilering, omdat medewerkers, klanten en leveranciers steeds meer waarde hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarnaast wordt het door toenemende wet -en regelgeving belangrijker voor bedrijven om mee te bewegen. Naast deze voordelen, zien we in de praktijk dat veel bedrijven gaandeweg een passie ontwikkelen om écht iets te kunnen betekenen voor een ander. Zo heeft bouwbedrijf Van Wijnen laatst een gereedschapskoffer gemaakt voor Vogelnest: een koffiebar op het Vogelplein waar inwoners uit de vogelbuurt in Dordrecht elkaar kunnen ontmoeten en activiteiten kunnen ondernemen. Deze actie werd enorm gewaardeerd door Vogelnest en de inwoners uit de buurt. Op die manier kun je als bedrijf heel concreet en lokaal impact maken."

Een krachtig netwerk van impact bedrijven

"Als we naar de toekomst kijken, hebben we grote ambities om ons netwerk verder uit te breiden, tot ongeveer 250 partners”, gaat Mariska Wagner verder. “Maar daarbij verliezen we ons uiteindelijke doel niet uit het oog: samen een verschil maken voor de regio. Hiervoor willen we een kwalitatief netwerk van bedrijven creëren die zich met hart en ziel willen inzetten om deze doelen samen te bereiken. Pas dan kun je naar mijn mening écht impact maken. Wanneer je die passie koppelt aan het ondernemerschap dat bedrijven in zich hebben, ontstaan er prachtige initiatieven om de regio samen een stukje mooier te maken", vat Mariska Wagner samen. Jan-Dirk Costeris: "Daar kan ik me volledig bij aansluiten".  drierivierenpunt Smart Delta Drechtsteden

Lees meer

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Wil je ons nieuws maandelijks in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Smart Delta Drechtsteden! Dan ontvang je aan het einde van de maand het belangrijkste nieuws uit de regio.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel deze pagina

 

Meer 'innovatie' nieuws