Hoe doen we dat?
Verplaatsing van Peute uit Dordrecht naar het Nedstaal-terrein in Alblasserdam
Reclyclebedrijf Peute is verhuisd van tweede Merwedehaven naar het Nedstaal-terrein in Alblasserdam. Zo versterken we het goederenvervoer over water en zorgen we voor minder verkeer via de A15/N3 en de rest van de wegen in de regio. De verplaatsing maakt ook weer andere verplaatsingen mogelijk.
Verplaatsing van scheepswerf van Dolderman in Dordrecht
De scheepswerf van Dolderman is verhuisd van de Dordtse binnenstad naar de tweede Merwedehaven. Een goed voorbeeld van het juiste bedrijf op de juiste plek. Op de oude locatie aan de Binnen Kalkhaven komen woningen.
Herontwikkeling Tweede en Derde Merwedehaven in Dordrecht
Door de verhuizing van Peute kunnen we de tweede Merwedehaven en de derde Merwedehaven herontwikkelen voor bedrijven die gebruikmaken van het water en dus ruimte aan de kade nodig hebben.
Woningbouw aan Noordoevers in Zwijndrecht
Dit gebied is straks een unieke woonlocatie in de regio. Hier komen niet alleen woningen, ook de natuur langs de oever krijgt een metamorfose. We leggen een getijdenpark aan met een fietsroute.
Veerplein in Zwijndrecht
We verbeteren de toegankelijkheid, de recreatiemogelijkheden en de huidige natuur van het gebied. De geplande nieuwe fietsroute wordt verbonden met bestaande routes en de oever wordt beter beschermd tegen overstromingen.
Gemeente ZwijndrechtWonen en werken aan Noordoevers in Hendrik-Ido-Ambacht
Dit bedrijventerrein krijgt een make-over en wordt een plek voor wonen (ongeveer 500 woningen), werken (bedrijfsruimte en horeca) en ontspannen. Duurzaam en innovatief
zijn de sleutelwoorden bij deze herontwikkeling. Twee milieubelastende bedrijven verplaatsen we, de bodem wordt gereinigd. Het gebied is straks goed bereikbaar over water, via het regionale waterbusnetwerk, en per fiets, via nieuw fietspad dat aansluit op Zwijndrecht en de Noordkade (Waterbusplein). Het zuidelijke deel, inclusief de Galgeplaat, ontwikkelen we samen met de Zwijndrechtse Noordoevers tot getijdepark.
Bruisende OV-hub Noordkade (Waterbusplein) in Hendrik-Ido-Ambacht
De Noordkade is veranderd van een weinig inspirerende halte in een moderne ‘OV-hub’, van waaruit je ook naar de Sophia- en de Crezeepolder kunt. Hier zijn plekken gecreëerd waar je – binnen en buiten – kunt ontspannen, sporten, werken en leren. Ook maken we de (getijde)rivier hier toegankelijk voor recreatie, de enige plek in Hendrik-Ido-Ambacht waar dat mogelijk is.
Transferium in Alblasserdam
Dit transferium wordt één van de toegangspoorten naar het Werelderfgoed Kinderdijk. Hier maken we ook de eerste stap richting de komst van aanvullend en innovatief personenvervoer over water. Dit gaat een oplossing bieden voor een maatschappelijk probleem: te veel toeristisch verkeer op de wegen in en rondom Alblasserdam.
Lingeoevers/Arkelsedijk in Gorinchem
Hier komt het nieuwe bruisende stadsdeel ‘de ‘Vleugels van Gorinchem’ met ongeveer 500 woningen, vooral appartementen. Pal naast de oude binnenstad moet een kleurrijk gebied ontstaan met een stoer en eigenzinnig karakter, geïnspireerd
op het industriële verleden. We maken het gebied groener en opener, zodat het zich beter verbindt met de omgeving.
IJzergieterijterrein in Hardinxveld-Giessendam
Het oude IJzergieterij-terrein transformeert tot woonwijk met een mix van maximaal 140 koopwoningen. De wijk kenmerkt zich straks door een centrale openbare ruimte op dijkniveau en trappen naar het water. De locatie is ook interessant als mogelijke aanmeerplek voor vervoer over water naar omliggend gebied.
Innovatief Personenvervoer over Water (IPOW)
Tijdens de renovaties van wegen (N3, A15 Papendrecht-Gorinchem), bruggen en tunnels verbinden we de oevers van de Drechtsteden en Gorinchem met schone, snelle, kleine boten. Dat zijn duurzame boten, gebouwd met een vernieuwde technologie. Zo vernieuwen we onze infrastructuur. Goed voor de oevers en het imago van onze regio.