Mobiliteit en anticiperen onlosmakelijke begrippen
Het bijzondere van mobiliteitsprojecten is niet alleen dat ze meestal jaren duren maar ook dat er al jaren van tevoren aan deze projecten gewerkt wordt. Een actueel voorbeeld daarvan is de komende renovatie van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam. Het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug is uniek, complex en historisch. Ook onze regio Drechtsteden krijgt te maken met de effecten van dit project.
De renovatie van de Van Brienenoordbrug is onderdeel van het landelijke programma ‘vervanging en renovatie’. Veel van onze bruggen, sluizen en tunnels zijn gebouwd in de jaren 50, 60 en 70 van de vorige eeuw en zijn toe aan vervanging of grondige vernieuwing. In Zuid-Holland gaat het om 13 bruggen, 8 tunnels en 10 wegen. Zo ook de Van Brienenoordbrug.
Grote impact
Natuurlijk is de impact van deze renovatie van invloed op een veel groter gebied dan alleen het centrum van Rotterdam. Ook de regio Drechtsteden krijgt te maken met de effecten van dit project. Dat is de reden dat er al in 2022 een uitgebreide overlegstructuur is opgezet om ervoor te zorgen dat de belangen van alle partijen gewaarborgd zijn en dat we kunnen meedoen en meedenken in dit belangrijke project. Er zijn een viertal werkgroepen opgericht: slim reizen, verkeer, scheepvaart en communicatie. Namens Smart Delta Drechtsteden is Lars van Genderen actief in de werkgroepen slim reizen en verkeer en Lineke Schouwstra onderdeel van de werkgroep communicatie. Programmamanager Saskia Platenkamp is actief in het directie-overleg en regionaal portefeuillehouder Ramon Pardo vertegenwoordigt Smart Delta Drechtsteden in de bestuurlijke werkgroep.
Renovatie
Het vernieuwen, vervangen en renoveren van de Van Brienenoordbrug wordt vanaf 2025 gefaseerd uitgevoerd in een periode van drie tot vijf jaar. Het is de bedoeling dat in 2025 de voorbereidende werkzaamheden op de brug plaatsvinden. In 2026 wordt de westboog verwisseld en het jaar daarop wordt gewerkt aan de brugkleppen en het bewegingswerk. In 2028 wordt de oostboog vervangen. Deze werkzaamheden gaan ernstige verkeershinder opleveren voor zowel het weg- als het scheepvaartverkeer. Daarom is het belangrijk dat er nu al gesproken en gekeken wordt naar de consequenties van dit meerjarige project. Natuurlijk zal er zo slim mogelijk gepland worden en zullen de echte afsluitingen vooral geconcentreerd worden in de zomerperiodes, nachten en weekenden. Maar zoals in de kop staat van dit artikel is het van cruciaal belang om te anticiperen op alle activiteiten die plaats moeten vinden om van de renovatie een succes te kunnen maken.
Slim samen vooruit
Via de kanalen van Smart Delta Drechtsteden zullen wij regelmatig terugkomen op de planning en de maatregelen die in het kader van dit project gelden. Want natuurlijk moeten we er niet alleen voor zorgen dat alle partijen goed en tijdig geïnformeerd worden, maar ook dat we gezamenlijk werken aan creatieve oplossingen. Zo gaan we slim samen vooruit.
Het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug is uniek, complex en historisch. Ook onze regio Drechtsteden krijgt te maken met de effecten van dit project.
Meer nieuws over Bereikbaarheid en Mobiliteit
-
26-02-2025
Werkzaamheden Drechttunnel: reis slim en gebruik de alternatieven
Inmiddels zijn Fase 1 en 2 van de afsluitingen van de Drechttunnel in de A16 afgerond. Op de foto zie je de oude en nieuwe verlichting naast elkaar... Lees meer over Werkzaamheden Drechttunnel: reis slim en gebruik de alternatieven
-
10-12-2024
Ernstige verkeershinder: afsluiting Drechttunnel in 2025
Vanaf februari 2025 start Rijkswaterstaat met werkzaamheden aan de Drechttunnel (A16). Dit zorgt vijf weken voor flinke verkeershinder. Lees meer over Ernstige verkeershinder: afsluiting Drechttunnel in 2025
-
22-10-2024
Riveer wordt de nieuwe exploitant van veerdienst Biesbosch
Vanaf 1 januari 2025 neemt veerdienst Riveer de veerpont tussen Dordrecht en Werkendam over. Lees meer over Riveer wordt de nieuwe exploitant van veerdienst Biesbosch