Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

Spring naar inhoud

Deel dit artikel

 
30-10-2024 2 min. Leestijd

MIRANDA JANSE OVER DE LOBBY VOOR DE REGIO: ‘JE MOET BLIJVEN INVESTEREN OM IMPACT TE KUNNEN MAKEN’.

Miranda Janse, hoofd Public Affairs voor Smart Delta Drechtsteden en de gemeente Dordrecht, stuurt de belangenbehartiging van de regio Drechtsteden richting Den Haag en de provincie aan. Vanuit haar thuisbasis in Dordrecht zet ze zich dagelijks in voor de (regionale) programma’s en projecten op het gebied van de (maritieme) maakindustrie, wonen, bouwen, de bereikbaarheid en de energietransitie. In dit interview deelt ze haar inzichten en vertelt ze meer over de belangrijke stappen die genomen worden om de lobby kracht bij te zetten.

In dit interview deelt ze haar inzichten en vertelt ze meer over de belangrijke stappen die genomen worden om de lobby kracht bij te zetten.

Maritieme topregio 

“Als hoofd Public Affairs ben ik verantwoordelijk voor de lobby richting Den Haag en de provincie. We willen de regio op de kaart zetten en het ons netwerk in Den Haag onder bewindspersonen en topambtenaren versterken begint Miranda. “Onze regio onderscheidt zich doordat het behoort tot de maritieme topregio’s van Europa. Om deze positie te behouden moeten we ons niet alleen richten op economische groei, maar ook op het verbeteren van het woon- en werkklimaat. Deze balans is essentieel voor de verdere ontwikkeling van de regio Drechtsteden.”

Een impuls voor de lobby

Miranda is in juni 2024 gestart bij Smart Delta Drechtsteden maar ze is al aardig ingeburgerd. “Vorig jaar is al een hernieuwde impuls gegeven aan de belangenbehartiging van onze regio, zowel bij de provincie als het Rijk. “Sinds ik ben aangenomen als hoofd Public Affairs hebben we de lobby verder opgevoerd,” vertelt ze. “Het is mijn taak om de juiste randvoorwaarden te creëren, zodat het team optimaal kan functioneren.” Dit heeft al geleid tot tastbare resultaten, waaronder succesvolle werkbezoeken en nieuwe verbindingen met beleidsmakers in Den Haag. “Voor de zomervakantie hebben we met succes Tweede Kamerleden op bezoek gehad rondom belangrijke thema’s zoals klimaat en mobiliteit. Ook in 2025 en 2026 willen we deze werkbezoeken voortzetten. Zo plannen we nieuwe bezoeken rondom maritieme maakindustrie, woningbouw en energietransitie. En dat smaakt naar meer,” zegt Miranda enthousiast. “We hebben veel bereikt in korte tijd, maar onze ambities gaan verder. De komende jaren willen we nóg meer impact maken.”

Zes lobbylijnen

Een belangrijke strategie binnen Public Affairs is de focus op zes zogenaamde ‘lobbylijnen’. “Deze lijnen geven richting aan onze inspanningen. De lobbylijnen hebben als thema’s economie en maritiem, bouwen, wonen, mobiliteit en bereikbaarheid. Daarnaast richten we ons onder de noemer Brede Welvaart op de sociale uitdagingen in de regio, zoals achterblijvende levensverwachting en gezondheidsproblemen. Ook de energietransitie en het klimaat horen tot onze prioriteiten; we willen koploper blijven in duurzame energieoplossingen zoals warmtenetten.”

Impact maken

Geduld en doorzettingsvermogen zijn cruciaal in haar werk, benadrukt Miranda: “Belangenbehartiging is een kwestie van de lange adem. Het gaat om het bouwen van relaties en winnen van vertrouwen. Belangenbehartiging is een structurele taak en verdient ook een structurele inbedding. Je moet blijven investeren om uiteindelijk impact te kunnen maken.” 

paneldiscussie

Uitdagingen komend jaar

Vooruitkijkend naar 2025 en 2026, zijn er nieuwe plannen in de maak. “We ontwikkelen nu een aanpak waarbij de agenda van de Tweede Kamer centraal staat. Dit betekent dat we onze groeiagenda voor Dordrecht en de regio spiegelen aan de politieke agenda in Den Haag,” legt Miranda uit. “Op die manier kunnen we actief inspelen op de debatten en commissievergaderingen die op de planning staan. Het betrekken van topambtenaren, Kamerleden en andere bewindslieden bij onze projecten is hierbij cruciaal.” Ook blijft de samenwerking binnen de zogenaamde ‘triple helix’, bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen, de hoeksteen van de strategie. “De innovatie in de maritieme sector wordt aangedreven door onze partners in het bedrijfsleven en kennisinstellingen. Wij als overheid faciliteren dit. We werken samen om innovatieve oplossingen te vinden voor de problemen waar de regio voor staat. Alleen zo kunnen we onze positie als maritieme topregio behouden.”


De kracht van samenwerking

Voor Miranda is samenwerking de kern van succes. “Mijn team en ik werken nauw samen met regionale programmamanagers en beleidsadviseurs om onze lobby effectief te maken. Onze bestuurders zetten hun netwerken in Den Haag en bij de provincie in. Door die connecties te benutten, kunnen we echt het verschil maken. Daarnaast hebben we intensief contact met het bedrijfsleven en kennisinstellingen. Het is die samenwerking tussen overheid, bedrijven en kennisinstellingen die de regio toekomst geeft.”

Miranda Janse

Ambassadeurs Journaal

In september is de eerste editie van het ambassadeurs journaal uitgekomen. Gerard Schouw, ambassadeur van Smart Delta Drechtsteden, is de presentator van dit regionale nieuws. Vanaf nu verschijnt er iedere maand een nieuwe editie van het journaal in de nieuwsbrief, met updates en ontwikkelingen van Public Affairs. 

Bekijk editie 1#


Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Wil je ons nieuws maandelijks in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Smart Delta Drechtsteden! Dan ontvang je aan het einde van de maand het belangrijkste nieuws uit de regio.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel deze pagina

 

Meer 'Public Affairs' nieuws