Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

Spring naar inhoud

Deel dit artikel

 
28-09-2023 2 min. Leestijd

In gesprek met Ine Luijten, senior adviseur van het communicatieteam Smart Delta Drechtsteden

Ine Luijten is senior communicatieadviseur en coördinator van het communicatieteam Smart Delta Drechtsteden. We vroegen haar welke taken zij en haar teamleden zoal oppakken en met welke uitdagingen en ontwikkelingen zij te maken hebben.


Ine Luijten

Ine Luijten is senior communicatieadviseur en coördinator van het communicatieteam Smart Delta Drechtsteden. Haar vragen we welke taken zij en haar teamleden zoal oppakken en met welke uitdagingen en ontwikkelingen zij te maken hebben.

‘’In mijn rol als coördinator van het communicatieteam ben ik het aanspreekpunt voor de communicatiecollega’s binnen Smart Delta Drechtsteden en ook voor de manager van het programmateam, Olga Arandjelovic. Het team bestaat uit content specialisten en communicatieadviseurs die werken voor de verschillende programma’s en projecten die vanuit Smart Delta Drechtsteden geïnitieerd of ondersteund worden. Denk aan projecten op het gebied van bereikbaarheid, innovatie of de energietransitie. Enerzijds om alle stakeholders en partners goed op de hoogte te houden over de voortgang. Anderzijds om de gezamenlijke successen in de regio over de bühne te brengen zodat dit bijdraagt aan het gewenste imago van een sterke en innovatieve regio, in het bijzonder in de maakindustrie en zelfs top 3 regio van de maritieme sector in Europa. Waarbij samenwerking in de regio van groot belang is. Ons team is onder andere verantwoordelijk voor de website, de nieuwsbrief, de social media kanalen, de communicatie rond de regiobijeenkomsten en de Regio Deal. Zelf houd ik me vooral bezig met de communicatiestrategie rond het merk Smart Delta Drechtsteden in de breedste zin van het woord.”

De belangrijkste uitdagingen

‘’Smart Delta Drechtsteden staat voor de regionale samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid. Het merk is nog jong en lang niet iedereen in de regio is bekend met het merk, laat staan dat men weet wat het betekent. Een grote uitdaging is dan ook om draagvlak voor het merk Smart Delta Drechtsteden te creëren zodat de belangrijkste partijen in de regio zich erachter scharen en zelfs mee willen helpen om het merk uit te dragen. Bovendien moet het merk geladen worden door verhalen te vertellen en successen te delen. Wij vormen met onze communicatiekanalen die steeds meer mensen bereiken, graag het platform om die verhalen en successen te delen. Met sommige activiteiten zijn we bekend maar niet met alle. Er gebeurt zoveel in de regio! Bij deze doe ik dan ook graag de oproep aan alle partijen in onze regio om ons van verhalen over mooie samenwerkingen te voorzien, zodat wij het kunnen uitdragen. Ons emailadres is communicatie.smartdelta@drechtsteden 

Samenwerking met Public Affairs

''Daarnaast is het onze taak om de collega’s van Public Affairs in hun lobbywerkzaamheden te ondersteunen. Naast lobbyacties zetten we ook communicatie in om de schijnwerpers op onze regio te zetten en aandacht te vragen voor de kracht, maar ook de problematiek van Smart Delta Drechtsteden. We willen immers de brede welvaart in onze regio versterken en hebben hierbij de steun nodig vanuit Den Haag en Brussel. Zo dienen we bijvoorbeeld weer een nieuwe aanvraag in voor een Regio Deal. De vorige leverde in 2020 maar liefst € 22,5 miljoen op.  Samen met het bedrijfsleven, onderwijs en overheid in Gorinchem doen we een gezamenlijk beroep op de landelijke politiek om de regio extra te steunen, om zo de inwoners een goed toekomstperspectief te bieden.''


De nieuwe Groeiagenda

‘’De afgelopen maanden heb ik vanuit communicatie ook een bijdrage geleverd aan de nieuwe Groeiagenda van de zeven Drechtstedengemeenten. Met dit document gaan vertegenwoordigers van de overheid binnenkort aan tafel met onderwijs en bedrijfsleven om te kijken waar de overlappingen zitten in de plannen voor de komende jaren. Dit moet leiden tot een Smart Delta Drechtsteden agenda: de thema’s waar de verschillende partijen de komende jaren gezamenlijk op gaan inzetten. Dit vormt voor ons communicatieteam de leidraad voor de boodschappen die wij gaan uitdragen. Dit doen wij overigens graag in samenwerking met de communicatieteams van de overige partners. Opgeteld hebben we een groot bereik en kunnen we meer impact maken.’’

Slim samen vooruit

Ine ziet met haar team een rol voor communicatie om bij te dragen aan de onderlinge verbinding in de regio: ‘’Alleen samen krijgen we het voor elkaar. Daarom is een hecht netwerk van vertegenwoordigers van overheid, bedrijfsleven en het onderwijs essentieel om grote stappen te kunnen maken binnen en buiten de regio. Slim samen vooruit is niet voor niets onze slogan. Het is dan ook belangrijk om activiteiten te ontplooien die samenwerking stimuleren en die deze samenwerkingen vervolgens uitdragen. De regiobijeenkomsten en andere events die we organiseren, waar inmiddels honderden mensen op afkomen, zijn daar mooie voorbeelden van. Beetje bij beetje wordt dit netwerk groter en hechter, maar we hebben nog een weg te gaan. Als je mij vraagt waar ik van droom dan is mijn antwoord dat straks veel partijen trots uitdragen onderdeel te zijn van de regionale samenwerking Smart Delta Drechtsteden en dat andere regio’s komen kijken hoe we samen de succesvolle opwaartse beweging hebben ingezet.’’

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Wil je ons nieuws maandelijks in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Smart Delta Drechtsteden! Dan ontvang je aan het einde van de maand het belangrijkste nieuws uit de regio.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel deze pagina

 

Meer 'werken en economie' nieuws