De Ruyter Dieseltechniek B.V. en Koedood Marine Group B.V. ontwikkelen techniek voor emissieloze binnenvaart
Op 1 december bracht wethouder Roelant Bijderwieden (gemeente Sliedrecht) een bezoek aan de testlocatie van het eerste maritieme ‘zero emission’ fieldlab op het HEAT.Lab (Hydrogen & Energy Applied Technologies). Dit is een initiatief dat De Ruyter Dieseltechniek B.V. en Koedood Marine Group B.V in 2019 hebben opgezet met steun vanuit het MKB Katalysatorfonds van Smart Delta Drechtsteden. Doel is het ontwikkelen van CO2 neutrale waterstofsystemen specifiek voor de binnenvaart. Na een traject van 2 jaar staan de eerste systemen nu op de testbank, bijna klaar voor gebruik in de praktijk.
In 2030 moet de uitstoot van broeikasgassen in Nederland drastisch zijn verminderd. Dat vraagt om een energietransitie. Niet alleen voor Nederlandse huishoudens, maar ook voor het bedrijfsleven. Waterstof is in opkomst en vervult een sleutelrol in de energietransitie. De Ruyter en Koedood leveren al decennia motoren voor de binnenvaart en sloegen de handen ineen voor de ontwikkeling van emissieloze technieken voor de maritieme sector.
Sander Roosjen (R&D manager Koedood B.V.): "De link met de regio is erg belangrijk in het ontwikkelproces. Gelukkig zitten we midden in het maritieme hart van Nederland. Het helpt als je dezelfde taal spreekt en weet waarover je spreekt, ook voor deze nieuwe ontwikkelingen. Naast een stevig team aan experts en productspecialisten is de binding met het onderwijs ook sterk. We nemen graag de studenten mee in ons avontuur, het maakt hierin niet uit of het MBO, HBO of WO studenten betreft, we hebben ze allemaal nodig om deze systemen te bouwen, onderhouden en verder door te ontwikkelen. "
Wethouder Roelant Bijderwieden: “De maritieme sector in Sliedrecht en de regio Drechtsteden is volop bezig met innovatie en werkt daarbij ook samen. Dit is een prachtig voorbeeld: een groter bedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht en een kleiner bedrijf in Sliedrecht hebben de handen ineen geslagen om onze binnenvaart te verduurzamen. Juist in de Drechtsteden blijft het dan ook niet bij laboratoriumonderzoek, maar ondernemers gaan concreet aan de slag met testen en toepassen. Daarmee zorgen deze bedrijven voor toekomst voor de scheepvaart en toekomst voor zichzelf.”
Techniek van bus omzetten naar schip
Het doel is om waterstofsystemen te leveren die specifiek ontwikkeld zijn voor de binnenvaart. Dat betekent dat bestaande concepten voor bijvoorbeeld bussen worden onderzocht, gemariniseerd en minimaal met een vermogensfactor 10 moeten worden opgeschaald. In het fieldlab kunnen nieuwe ideeën en technieken direct worden getoetst aan de werkelijkheid. Nu is het dan zover, na een traject van zo'n 2 jaar, staan er systemen klaar in een speciaal ontworpen testlocatie. Bij De Ruyter is een loods is nu volledig explosie-proof gemaakt om het 'fabriekje' waarmee met 300kW waterstofbrandstofcellen van waterstofgas elektriciteit gemaakt worden in de praktijk te testen en te optimaliseren. Daarna wordt de systemen in een serie van vier stuks gebouwd. Drie daarvan komen aan boord van de MS Maas, en een is voor de MS Antonie.
Meer dan waterstof, bredere inzet van nieuwe slimme energietechnieken
De Ruyter en Koedood gaan met het fieldlab verder dan alleen waterstof. Samen met de Universiteit Twente wordt gewerkt aan techniek om de warmte van de brandstofcellen terug te winnen en om te zetten in elektriciteit. Verder er worden datamodellen ontwikkeld met machine-learning en kunstmatige intelligentie. Het eerste energie fieldlab in de gemeente Sliedrecht helpt een pad te banen voor sector overstijgende transitie technologie.
Op 1 december bracht wethouder Roelant Bijderwieden (gemeente Sliedrecht) een bezoek aan de testlocatie van het eerste maritieme ‘zero emission’ fieldlab op: het HEAT.Lab (Hydrogen & Energy Applied Technologies).
Meer nieuws over Innovatie
-
28-06-2024
Eerste bijeenkomst van start om innovaties in de maritieme maakindustrie te versnellen
Hoe behouden en versterken we de maritieme TOP-3 positie van de regio Drechtsteden in Europa? Lees meer over Eerste bijeenkomst van start om innovaties in de maritieme maakindustrie te versnellen
-
27-06-2024
Smart Delta Drechtsteden in het nieuws over grote ambities voor maritieme maakindustrie
Wat zijn de toekomstplannen van Smart Delta Drechtsteden om de leidende positie in de maritieme maakindustrie te behouden en verder te versterken?... Lees meer over Smart Delta Drechtsteden in het nieuws over grote ambities voor maritieme maakindustrie
-
29-05-2024
Eerste workshop Smart Shipping: de toekomst van slimme scheepsvaart
Op 24 mei 2024 vond in de Duurzaamheidsfabriek te Dordrecht de eerste workshop plaats over Smart Shipping. Deze workshop bracht experts, studenten en... Lees meer over Eerste workshop Smart Shipping: de toekomst van slimme scheepsvaart