Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

Spring naar inhoud

Deel dit artikel

 
16-05-2023 2 min. Leestijd

Bereikbaarheid regio onder druk: ‘Werkgevers, we hebben jullie nodig’

Minder auto’s tijdens spitstijden. Dat is nodig, nu de bereikbaarheid in de regio steeds meer onder druk komt te staan? Ramon Pardo, wethouder bij gemeente Alblasserdam en regionale portefeuillehouder bereikbaarheid en mobiliteit: ‘Werkgevers, stimuleer je werknemers. Wie van hen kan anders werken of reizen? We moeten hier samen doorheen.’ Hoe helpt Pardo bij het bereikbaar houden van de regio?

Bereikbaarheid regio onder druk: ‘Werkgevers, we hebben jullie nodig’
Minder auto’s tijdens spitstijden. Dat is nodig, nu de bereikbaarheid in de regio steeds meer onder druk komt te staan? Ramon Pardo, wethouder bij gemeente Alblasserdam en regionale portefeuillehouder bereikbaarheid en mobiliteit: ‘Werkgevers, stimuleer je werknemers. Wie van hen kan anders werken of reizen? We moeten hier samen doorheen.’ Hoe helpt Pardo bij het bereikbaar houden van de regio?

De bereikbaarheid van de regio staat onder druk door werkzaamheden aan onder andere de Laan der Verenigde Naties, Brug over de Noord, Heinenoordtunnel/Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug (2026). Die werkzaamheden zijn nodig om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. Pardo: ‘De overlast door deze werkzaamheden, gaat pijn doen. Een slechte bereikbaarheid, ook al is die maar tijdelijk, kost bedrijven geld. En zeker de logistieke bedrijven. Gelukkig kunnen we samen de schade zoveel mogelijk beperken. Naast de politiek spelen ook werkgevers hierin een belangrijke rol. Door werknemers te stimuleren anders te gaan reizen en ze zo tijdens spitstijden uit de auto te houden.’

BIEDEN VAN ALTERNATIEVEN

Anders reizen begint bij anders kúnnen reizen, vindt Pardo. ‘Als overheid moeten we ervoor zorgen dat goede reisalternatieven beschikbaar zijn. Zo voer ik lobby voor het uitbreiden van de waterbusdienstregeling. De waterbus tussen Dordrecht en Rotterdam  gaat overdag nog maar 1 keer per uur. Dat moet  naar minstens 1 keer per halfuur. Ook maak ik me hard voor  het optimaliseren van andere ov-mogelijkheden, zoals verbeteringen aan  het spoor en het busnetwerk. Als we deze verbeteringen voor alternatief vervoer realiseren, is het daarna aan bedrijven om personeel te stimuleren de auto te laten staan en te kiezen voor anders, slimmer reizen.

OVERSTAPPEN OP DUURZAAM VERVOER

Naast het promoten van alternatief vervoer kijkt de regionale politiek ook naar mobility hubs. Pardo: ‘Dit zijn plekken waar mensen hun auto parkeren en overstappen op een duurzaam vervoersmiddel, zoals de fiets, e-bike of het openbaar vervoer. Zo openen we volgend jaar Transferium Poort aan de Noord  langs de A15 in Alblasserdam. Dit helpt bij het beperken van de verkeersoverlast over en parkeren op de dijk door toeristen voor bewoners van Alblasserdam en Kinderdijk. We willen meer regionale hubs, zodat het aantal autogebruikers tijdens spitstijden afneemt en de regio tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk bereikbaar blijft. De mogelijkheden hiervoor onderzoeken we nu.’Ramon Pardo - Smart Delta Drechtsteden

Gedrag veranderen

Hoe stimuleren we werknemers om hun reisgedrag aan te passen om tijdens de wegwerkzaamheden de regio bereikbaar te houden? ‘Uit onderzoek blijkt dat werknemers die in onze regio tot 7,5 kilometer van hun werkplek wonen, alsnog met de auto naar hun werk gaan’, vertelt Pardo. ‘Dat is een moeilijk te doorbreken gewoonte. Toch beginnen veel keuzes bij de werknemer zelf. Hoe kunnen we hen verleiden anders en slimmer te reizen?’ Pardo ziet mogelijkheden voor beide partijen: ‘Werkgevers kunnen bijvoorbeeld e-bikes en goede fietsenstallingen ter beschikking stellen. Daar zijn financiële regelingen voor, en daar wijzen we werkgevers ook op. Hoe makkelijker je het voor je personeel maakt om uit die auto te blijven, hoe meer ze dat gaan doen en hoe makkelijker het voor bijvoorbeeld vrachtwagens wordt om toch deze regio te bereiken in tijden van grote wegwerkzaamheden. Blijvende gedragsverandering waar we allemaal baat bij hebben is mogelijk, als de urgentie en de alternatieve vervoersmiddelen bekend en zo goed mogelijk beschikbaar zijn.’

Samen Bereikbaar

Het platform Samen Bereikbaar, onderdeel van Zuid-Holland Bereikbaar biedt verschillende tools aan werkgevers om medewerkers te stimuleren anders te laten reizen. ‘Ik ben blij dat dit platform werkgevers kan helpen. Ook stel ik de analyses op prijs die Zuid-Holland Bereikbaar maakt over zakelijk reisgedrag. De resultaten daarvan mogen wat mij betreft nog breder gedeeld worden. Zo kunnen we samen de urgentie voor anders reizen bij iedereen verhogen. Elke inwoner die uiteindelijk blijvend z’n reisgedrag verandert, is winst voor de bereikbaarheid van de hele regio.’


BRON: Zuid-Holland Bereikbaar

BEREIKBAARHEID EN MOBILITEIT

Binnen Smart Delta Drechtsteden werken overheid, onderwijs en bedrijfsleven slim samen aan een toekomstbestendige regio voor de ongeveer 300.000 mensen die in de regio Drechtsteden wonen. Ook werkt Smart Delta Drechtsteden aan betere bereikbaarheid. De regio Drechtsteden zet hoog in om de regio via het water, de weg en het spoor bereikbaar te houden. Goede bereikbaarheid versterkt namelijk de regio.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Wil je ons nieuws maandelijks in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Smart Delta Drechtsteden! Dan ontvang je aan het einde van de maand het belangrijkste nieuws uit de regio.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel deze pagina

 

Meer 'betere bereikbaarheid' nieuws